Nyomtatás

80 éves a Kékszalag

 

Két ágyúlövés után startolt az első verseny.

 

Amikor azt halljuk Kékszalag - így egybe írva, hiszen ma már fogalom - fújjuk, hogy Európa legrégebbi és legnagyobb távú tókerülő versenye, amelyen az elmúlt években már rendszeresen több mint félezer hajó indul. Sokan érkeznek külföldről és tudják a nevet, miként mi is az olasz vagy német versenyről, hogy Centomiglia avagy Rund Um.

 

A Kékszalag ma már egyszerre verseny és fogalom. Az eredeti kiírásban a leggyorsabb vitorlás hajónak járt. a Balaton kékszalagja. De milyen lehetett a kezdet és akkor kik versenyeztek és nyertek?


Érdekes, hogy az első verseny 1934-ben hajnali fél ötkor indult és a 21 fős mezőnyből nyert a Rabonban hajó, amelyik éjfél után 13 perccel ért célba. Sajnos a hajó 1972-ben elpusztult.
De szóljunk részletesen a 80 évvel ezelőtti versenyről: 1940. július 21-én 8 órakor 2 ágyú lövés után startolt el 4. ízben a „Kék szalag” verseny Balatonfüredről, amelyen indultak a korábbi győztesek vagyis Dr. Ugron Gábor és Kovács Béla (nyitott uszonyos vitorlással, 22-es verseny yolléval) is.


Az útvonal Balatonkenese- Siófok-Keszthely- Révfülöp- Balatonfüred volt, vagyis mintegy 160 km. Az első fordulót Balatonkenesén sárga lobogós bója, majd Keszthelyen nappal sárga zászlós éjjel vörös lámpával világított csónak jelezte. A mezőnyt egy motoros hajó követte és tiltva volt a kikötés és a hajóból való kiszállás, viszont megengedték élelmiszer felvételét út közben. A verseny legmagasabb fővédnöke maga a kormányzó, magas védnöke három köztük Festetics György herceg volt. De volt még díszelnök és 9 többségében miniszteri rangban lévő fővédnöke is.17 védnöke volt a versenynek, köztük Széchenyi Endre gróf és 5 tagból állt a versenybíróság. 43 tagú rendezőbizottság felelt a versenyért.


47 hajó nevezett köztük a 30m2-es tőkesúlyos cirkálók közt a dr. Ugron Gábor vezette Rabonban és az előző győztes Kovács Béla irányította Kincsem III. Díjazás. A győztes hajó nyerte a „Balaton Kék Szalagját”, vándordíjat és még tiszteletdíjat. A következő versenyig jogosult volt a hajó árbocán a kék szalagot viselni. A győztes hajó legénysége ezüst érmet, a többi bronzot kapott.


A vándordíjon pedig feltüntetésre került a győztes hajó és annak vezetője, valamint klubja.


Az egyes kategóriák - hat volt – győztesei és helyezettjei tiszteletdíjban részesültek. A távot teljesítő hajó plakettet kapott. Az évad végén külön díjkiosztó vacsorát rendeztek.
A versenyt egyébként nem kis meglepetésre egy hölgy kormányozta hajó a Tramontana nyerte, amelyik addig nem is indult ezen a versenyen. Reggel 4 óra 52-kor ért a célba. A hajó 1910-ben épült és ma is megtekinthető. Egyedülálló módon hétszer nyerte meg a versenyt ez a tőke súlyos hajó. Sokak szerint kis szélben verhetetlen volt.


Kormányosa Dr. Kultsár Istvánné (született Gordon Evelyn, 1909-1993). Édesapja és férje is miniszteri tanácsos volt. Elsőként nyert hölgyként és győzelmét 2 év múlva megismételte pedig akkor egészen mások voltak az időjárási körülmények. nevezetesen 1942-ben Szigligetnél óriási vihar csapott le, de Keszthelynél már a Tramontana vezetett, amit meg is őrzött. Akkor egyébként augusztus 15-én indították el a versenyt.


A háború okán viszont 2 esztendő után már akkor sem. Gordon Evelyn pedig a II. világháború után elhagyta az országot és Buenos Airesben hunyt el. (páratlan évben, 1947-ben indult újra a verseny.)


Viszont a Kékszalag szervezői nem feledkeztek róla és emlékét valóban megőrizték. 2011.óta a verseny legelőkelőbb helyen végzett női kormányosa részesül a Gordon Evelyn külön díjban.


Elsőként ezt Németh Enikő kapta meg, aki a Krajcár 70-es cirkálóval bizonyult a nők mezőnyében a legjobbnak. Már pedig nem akármilyen viszonyok között, ugyanis a csendes 2010-es viszonyok utáni esztendőben helyenként 90 km/h-ás sebességgel uralkodott a vihar és Szigligetnél 1942-hőz hasonló körülmények voltak.


A Keszthelyről a balatonfüredi, majd fűzfői kikötőbe kerülő bajnoknő, így emlékezett a közel egy évtizeddel ezelőtti versenyre és győzelmére.


- Remek csapat jött össze akkor a Krajcáron tíz fővel, akik közül érdekesség, de később többen is Keszthelyre kerültek. Gyerekkorunk óta ismertük egymást a
többséggel és igazi csapatmunka volt a győzelem. Én már három éve nem indultam Kékszalagon, viszont rendszeresen a 11 esztendős Réka lányomnak szurkolhatok, aki optimist kategóriában versenyez és edzőnője is szülővárosomból Keszthelyről származik Molnár Vera személyében.


Németh Enikő nevét egyébként olvashatjuk a XX. századi keszthelyi olimpikonok gránit tábláján Keszthelyen, ugyanis a Keszthelyről származó bajnoknő ( 18 éven át Balatonfüreden az MKB vitorlás klubját vezette, most pedig félévtizede a Balatonfűzfőit) Bácsics Katalinnal 470-es kategóriában 1996-ban olimpiai résztvevőként 18. helyet ért el az ötkarikás játékokon.
2020-ban az eredetileg tervezett július 2-i időpontról 2020. július 30-ra került át a Kékszalag startjának napja.


Idén az olimpikon keszthelyi származású bajnoknővel együtt szurkolhatunk, hogy a verseny a tervek szerint több, mint félezer indulóval valóban elrajtolhasson Balatonfüredről!